Monday, February 14, 2011

sayang 365 hari



hyep blogger :) . entri ni nak cerita lah sikit kan tentang 14 hb februari , konon nya hari kasih sayang , sambutan hari kekasih atau pun lazim nya di sebut valentine's day . ade pulak sebahagian umat islam yang menyambut nya plak tuh . konon nye menzahirkan kasih sayang , memperbaharui kasih sayang atau mengukuhkan kasih sayang yang dah pudar terhadap pasangan masing-masing . yeke ? . tapi tapi eyqa tak penah sambut ok . hee .



sejarah valentine's day
valentine's day kata nya merujuk pada kisah paderi  ataupun wali kristian yang berusaha untuk menghubungkan atau menyatukan kasih sayang antara lelaki dan wanita . konon nya lagi , pada zamannya , pemerintah melarang lelaki dari berkasih sayang kerana memerlukan mereka sebagai tentera . yela jadi tentera kan kena lah fokus pada peperangan , dan bukan nye pada kekasih mereka .

namun terdapat seorang paderi bernama " valentine " yang melanggar perintah ini dan berusaha untuk menghubungkan kasih sayang di antare lelaki dan wanita . dia di tangkap dan di penjara kan , namun tetap meneruskan usaha menghubungkan kasih sayang ketika di dalam penjare . akhirnya dia di hukum bunuh pada 14 februari . di riwayatkan bahawa sebelum di hukum , dia menulis sebuah kad kasih sayang yang di alamatkan kepada anak gadis orang yang memenjarakannya . dalam kad tersebut tertulis , " from your valentine"

macam tuh lah cerita msyur tersebar mengenai asal-usul valentine's day . walau macam mane pun , pakar - pakar sejarah pun tak dapat menemui tentang kesahihan cerita tersebut atau menyokong kebenaran cerita itu . dalam sejarah kristian , terdapat tiga orang paderi yang bernama " valentine " . setiap mereka hidup pada tempat dan masa yang lain . lebih penting , takde apa-apa kisah ' kasih sayang ' yang secara khusus dapat di kaitkan kepada mereka . konsep hari kasih sayang dan 14 februari hanya bermula pada kurun ke 14 masihi , beratus - ratus tahun selepas ketiga-tiga paderi tersebut meninggal dunia .

konklusi :  orang yang sambut valentine's ni pada 14 februari ni sebagai hari kasih sayang , sebenarnya tidak ade sebab , sebalik nye mereka hanye mengikut orang ramai yang meraikan nye . mereka hanye meraikan menyambut berdasarkan sangkaan . orang islam pulak sejak awal lagi di larang mengikut sangkaan orang ramai . kalau nak sayang tak perlu nak tunggu 14 februari , setahun ade 365 hari , so hari-hari kite buleh sayang orang tersayang kite kan , ye dak ?

Allah berfirman : " dan jika engkau menurut kebanyakkan orang yang ada di muka bumi , nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah ; tiadalah yang mereka berdusta . " [ al-An'aam 6 : 116 ]

psttt : harini jais buat serbuan jeh lebih kurang 40 kapel kena tangkap , pakai tudung pulak tuh , confirm lah islam kan . adess . 

2 comments :